ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ «SINE FINE» ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΑΛΗΘΕΙΝΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ, ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ Φ. ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ.
ΤΟ ΕΡΓΟ ΘΑ ΕΚΤΙΘΕΤΑΙ ΜΟΝΙΜΑ ΣΕ ΚΑΘΟΡΙΣΜΕΝΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ
Την Πέμπτη 19 Μαΐου 2022 και ώρα 12:30 θα δοθεί συνέντευξη τύπου κατά την οποία θα πραγματοποιηθεί η επίσημη παρουσίαση του έργου του Δημήτρη Αληθεινού το οποίο ανήκει στην συλλογή του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου από τις αρχές δεκαετίας του 1990. Τον Μάιο του 2022 παραχωρήθηκε ως δάνειο στην Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα και θα βρίσκεται σε μόνιμη έκθεση σε καθορισμένο σημείο του Μουσείου.
Στη συνέντευξη τύπου θα συμμετέχουν εκ μέρους της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας-Μουσείου Γ. Ι. Κατσίγρα ο Δήμαρχος Λαρισαίων και Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου κ. Απόστολος Καλογιάννης, η Αντιπρόεδρος κα. Άννυ Ψάρρα και μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και εκ μέρους του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου ο Διευθυντής κ. Έκτωρ Βερύκιος και η καλλιτεχνική Διευθύντρια κα. Ειρήνη Οράτη. Επίσης θα παραστεί και ο καλλιτέχνης Δημήτρης Αληθεινός.
Τα στοιχεία του έργου είναι:
Sine Fine , 1981
Λαμαρίνα σιδήρου, μπρούντζος, φύλλα χρυσού, μουσικές χορδές, πορσελάνη, 200Χ150 εκ.
Από την σειρά Σημεία μέσα στους χρόνους
Συλλογή Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου
Δάνειο στην Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα, 2022
Το έργο Sine Fine, από την σειρά Σημεία μέσα στους Xρόνους, δημιουργήθηκε από τον Δημήτρη Αληθεινό το 1981. Αναπαριστά τον Άγιο Γεώργιο έφιππο, τη στιγμή που σκοτώνει τον φτερωτό δράκο με το δόρυ του. Στην αριστερή πλευρά, φαίνεται η πόλη της Αλαγίας και η πριγκίπισσα, την οποία διασώζει ο Άγιος με την ηρωική του πράξη. Η παράσταση στην επιφάνεια της λαμαρίνας έχει δημιουργηθεί με επιλεκτική οξείδωση, κατά τόπους, χρησιμοποιώντας διαφορετικά υλικά, όπως καθαρό νερό, νερό βροχής και οξύ. Στο πίσω μέρος του έργου, αναγράφεται η υπογραφή του καλλιτέχνη και η χρονολογία δημιουργίας του.
Το έργο στην αρχική του μορφή, έφερε τρία αυτιά αρνιού. Κατόπιν εργασιών συντήρησης από τον συντηρητή Θανάση Τζαμαλή το 2021, σε συνεργασία με τον ίδιο τον καλλιτέχνη, τα αυτιά αντικαταστάθηκαν με πορσελάνινα. Σύμφωνα με τον Αληθεινό, το έργο δημιουργήθηκε για να εκτίθεται ως μονάδα, και όχι ως μέρος κάποιου συνόλου. Έχει παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις του καλλιτέχνη σε Ελλάδα και Ιταλία (1982 – Galleria Centossei, Μπάρι, Ιταλία / 1982 – Σημεία μέσα στους Χρόνους – Αίθουσα Τέχνης Δεσμός, Αθήνα, Ελλάδα / 1983 – Σημεία μέσα στους Χρόνους – Αίθουσα Τέχνης Ζήτα-Μι, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα) καθώς και στην συμμετοχή της Ελλάδας στην XVII Μπιενάλε στο Σάο Παολο (1983).
Η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ. Ι Κατσίγρα θεωρεί ιδιαίτερα τιμητική την πρόταση να φιλοξενεί το έργο του καταξιωμένου καλλιτέχνη Δημήτρη Αληθεινού. Πρόκειται για ένα γεγονός το οποίο καθιστά για μία ακόμη φορά το μουσείο στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος δίνοντας τη δυνατότητα στους πολίτες της Λάρισας αλλά και σε όλους τους επισκέπτες του να θαυμάσουν από κοντά ένα τόσο σημαντικό έργο.
Πρόκειται για μια πρόταση η οποία προέκυψε ως αποτέλεσμα της αναγνώρισης της πολύ σημαντικής δράσης του μουσείου, της συνεργασίας του με διακεκριμένους επιστήμονες του χώρου των μουσείων και καταξιωμένων διαχειριστών συλλογών αλλά και τη φιλοξενία πολύ σημαντικών εκθέσεων. Είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο ότι η στρατηγική που ακολουθήθηκε τα τελευταία χρόνια και η προσεκτική διαχείρισή του το έχουν καταστήσει ως ένα από τα σημαντικότερα μουσεία της περιφέρειας στην Ελλάδα το οποίο προσφέρει στους επισκέπτες του εκθέσεις υψηλού επιπέδου και μια ολοκληρωμένη μουσειακή εμπειρία.
Άλλωστε, η πιστοποίησή του ως το πρώτο μουσείο σύγχρονου πολιτισμού από το ΥΠΠΟΑ εγγυάται την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών του και τις προδιαγραφές μιας σύγχρονης μουσειακής εμπειρίας για τους επισκέπτες του.
Δημήτρης Αληθεινός
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1945. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1968-1970), στην Ακαδημία Καλών Τεχνών στη Ρώμη (1970-1974) και στην École Spéciale d’Architecture στο Παρίσι (1975-1980).
Από την αφετηρία της πορείας του στις αρχές του 1970, προχωρεί σε κατασκευές και δράσεις στο αστικό τοπίο με έντονο κοινωνικοπολιτικό χαρακτήρα. Σε αυτή την περίοδο ρήξης συντάσσεται με την πρωτοπορία και δημιουργεί μια ριζοσπαστική εικαστική γλώσσα, στο πνεύμα της αντι-τέχνης. Στην δεκαετία του 1980, στρέφει το βλέμμα του στην παγκοσμιότητα και δημιουργεί ενότητες έργων με διαχρονικό μήνυμα (Baroxysme, Σημεία μέσα στους Χρόνους). Το 1981 ξεκινά τις Κατακρύψεις, τελετουργικές διαδικασίες σε διάφορα σημεία του πλανήτη κατά τις οποίες κρύβει αντικείμενα τέχνης βαθιά μέσα στη γη. Έως σήμερα έχει πραγματοποιήσει 175 Κατακρύψεις σε όλες τις ηπείρους. Από το 1993, οι διαπολιτισμικές του αναζητήσεις επεκτείνονται ακόμα περισσότερο στις Συνεργασίες με Άλλους Πολιτισμούς. Συμμετέχει ενεργά στην κοινωνική και θρησκευτική ζωή απομονωμένων φυλετικών ομάδων ώστε, μέσα από την τέχνη, να διασώσει ίχνη της παρουσίας τους.
Έχει συμμετάσχει σε σημαντικές διεθνείς εκθέσεις, όπως στην Μπιενάλε Νέων του Παρισιού (1980), στα Ευρωπάλια στις Βρυξέλλες (1982), στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο (1983), στην Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης (1989) και στην Μπιενάλε της Βενετίας (1997). Το 2013 έγινε η αναδρομική του έκθεση στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΙΩΑΝΝΟΥ Φ. ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Το κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου ιδρύθηκε το 1979, με την ευκαιρία του εορτασμού των εκατό χρόνων της Τραπέζης Πίστεως, νυν Alpha Bank, εις μνήμην του Ιδρυτού της Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, από τον τότε Πρόεδρό της Σπύρο Ι. Κωστόπουλο και τη σύζυγό του Ευρυδίκη. Σύμφωνα με το σκοπό του, όπως αυτός ορίζεται στο καταστατικό συστάσεως και λειτουργίας του, το Ίδρυμα επιδιώκει την ενδυνάμωση και προώθηση του Ελληνικού πολιτισμού, των γραμμάτων και των τεχνών εντός και εκτός της Ελληνικής επικράτειας. Έως σήμερα το Ίδρυμα έχει πρωτοστατήσει, αλλά και συνεργαστεί για μεγάλες ελληνικές και διεθνείς εκθέσεις τέχνης, από την αρχαιότητα έως την σύγχρονη εποχή. Παράλληλα υποστηρίζει ως χορηγός δράσεις και διοργανώσεις στον χώρο των εικαστικών και γενικότερα σε όλο το φάσμα των τεχνών.