Με επιτυχία, παρουσία πλήθους κόσμου, πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης «Σπύρος Βασιλείου: από τα Γαλαξειδιώτικα Καράβια στα χρόνια της Κατοχής» που πραγματοποίησε ο Δήμος Δελφών σε συνεργασία με το Δίκτυο Δελφών, την Παρασκευή 26 Αυγούστου, στο Ναυτικό και Ιστορικό Μουσείο Γαλαξειδίου στην οποία η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα συμμετέχει με δάνειο έξι έργων του Σπύρου Βασιλείου της Συλλογής Κατσίγρα. Η διάρκεια της έκθεσης είναι έως 30 ΟκτωβρίουΗ έκθεση επανασυνέδεσε τον Σπύρο Βασιλείου με τη γενέθλιά του θάλασσα. Ας σημειωθεί ότι ήταν εκείνος που έστησε την πρώτη έκθεση στο Ναυτικό και Ιστορικό Μουσείου Γαλαξειδίου το 1962, στο οποίο ήταν εκτεθειμένα έργα του.Σχεδόν εκατόν είκοσι χρόνια από τη γέννηση του στη ναυτική πολιτεία η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ .Ι . Κατσίγρα και ιδιώτες είχαν την ευγενή καλοσύνη να διαθέσουν δημιουργίες του καλλιτέχνη, που κοσμούν τις συλλογές τους , ώστε να εκτεθούν για πρώτη φορά στον τόπο καταγωγής του.Γεννημένος στο Γαλαξείδι ο Σπύρος Β.Βασιλείου (1902-1985) έδειξε από νωρίς την κλίση του στο σχέδιο, όπως μας πληροφορεί στο αυτοβιογραφικό βιβλίο του Φώτα και Σκιές (Αθήνα 1969). Σύχναζε στα δύο γαλαξειδιώτικα φαρμακεία , του Ανδρέα Ν. Λεβαντή (1864-1947) και του Ευθύμιου Κ. Βλάμη (1851-1937). Εργάστηκε μάλιστα στο φαρμακείο του πρώτου. Εκεί , μαζί με τη Φαρμακολογία του Θεόδωρου Αφεντούλη (1824-1893) που τη μελετούσε για καταπότια, σχεδίαζε κιόλας όπου έβρισκε κενό χώρο : στα περιθώρια των αποδείξεων των λογαριασμών, στις λευκές σελίδες από τα τεφτέρια του φαρμακείου. Τα έργα του αυτά τα καταχώνιαζε στα συρτάρια των παλιών επίπλων. Ο Λεβαντής, πρόεδρος της Κοινότητος Γαλαξειδίου, του εξασφάλισε υποτροφία για τη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Το 1941, επίστρατος στο αλβανικό μέτωπο, ο Βασιλείου δεν έπαψε να σχεδιάζει. Μέσα στην Κατοχή, επιδόθηκε στο να γράψει με το χέρι του και να κοσμήσει με ζωγραφικά έργα διάφορα ποιητικά κείμενα σαν πράξη αντίστασης. Τα έργα κυκλοφορούνταν σε λίγα αντίγραφα παράνομα, θέτοντας σε συνεχή κίνδυνο τη ζωή των διακινητών και των αποδεκτών τους. Έχει πει : «Τα ιστορημένα χειρόγραφα κυκλοφορήσανε μυστικά χέρι σε χέρι στα χρόνια της Κατοχής 1941-1945. Ήτανε τότες που σκαλίζαμε με τα νύχια το πατρογονικό χώμα να βρούμε λόγια, ρίζες να επιζήσουμε.Τον Μάρτιο του 1945 εκθέτει από κοινού με τον φίλο από τα σπουδαστικά χρόνια, ζωγράφο Αγήνορα Αστεριάδη (1898-1977) εικονογραφημένα χειρόγραφα βιβλία από το 1941 έως το 1944, με ξυλογραφίες και με κεραμικά της σκλαβιάς στο κατάστημα επίπλων Αφοί Αετόπουλοι, στην Πλατεία Κολωνακίου 8. Πρέπει να συναγάγουμε ότι τότε είδε και έμαθε από τον Α.Τάσσο (1914-1985) και από τη Βάσω Κατράκη (1909-1988) την τεχνική της ξυλογραφίας, παίρνοντας θέματά του από τα πολεμικά σχέδια του. Την ίδια περίοδο ασχολήθηκε επίσης με τη χάραξη εικόνων για διάφορα έντυπα.Αξίζει να σημειωθεί ότι η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα στο πλαίσιο της προσπάθειάς της να καταστήσει προσβάσιμο στο κοινό όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος της συλλογής Κατσίγρα, προχώρησε στη δημιουργία ενός ακόμη χώρου έκθεσης έργων, διαμορφωμένο ειδικά γι’ αυτό το λόγο, ο οποίος φιλοξενεί τη μόνιμη έκθεση που φέρει τον τίτλο «Σπύρος Βασιλείου-Α. Τάσσος : Άλλη πάλη για τη Λευτεριά» όπου παρουσιάζονται οι 19 δισέλιδες ζωγραφικές συνθέσεις που φιλοτέχνησε ο Σπύρος Βασιλείου με θέμα την Επανάσταση.Διάρκεια έκθεσης: 26 Αυγούστου-30 Οκτωβρίου 2022Πληροφορίες: Ναυτικό και Ιστορικό Μουσείο ΓαλαξειδίουΤηλ. 2265041795Τα έργα που συμμετέχουν στην έκθεση:1. Σπύρος Βασιλείου, Οι Μεσολογγίτισσες (Διονύσιου Σολωμού, Η Γυναίκα της Ζάκυθος), 1941, αβγοτέμπερα και σινική μελάνη, 35Χ50 εκ.2. Σπύρος Βασιλείου, Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει (Διονύσιου Σολωμού, Ελεύθεροι Πολιορκημένοι ), 1941, αβγοτέμπερα και σινική μελάνη, 35Χ50 εκ.3. Σπύρος Βασιλείου, Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη (Διονύσιο Σολωμού, Η καταστροφή των Ψαρών), 1941, αβγοτέμπερα και σινική μελάνη, 35Χ50 εκ.4. Σπύρος Βασιλείου, Θάλασσα μη τον αγαπάς της κοπελιάς τον άντρα (δημοτικό τραγούδι), 1941, αβγοτέμπερα και σινική μελάνη, 35Χ50 εκ.5.Σπύρος Βασιλείου, Φύσα, μαιστραλακι μου (δημοτικό τραγούδι), 1941, αβγοτέμπερα και σινική μελάνη, 35Χ50 εκ.6. Σπύρος Βασιλείου, Η θανή του Καραϊσκάκη (Απομνημονεύματα Μακρυγιάννη), 1941, αβγοτέμπερα και σινική μελάνη, 35Χ50 εκ.