Η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα παρουσιάζει στους Μεγάλους εκθεσιακούς χώρους – Αίθουσα Ειρήνης Γ. Κατσίγρα την ατομική έκθεση της εικαστικού Λυδίας Δαμπασίνα με τίτλο “MORS” την Παρασκευή 18 Μαΐου 2018 στις 20:00.Η έκθεση εντάσσεται στις δράσεις της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας – Μουσείου Γ.Ι. Κατσίγρα για τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2018 με θέμα “Μουσεία και (δια)δίκτυα. Νέες προσεγγίσεις, νέο κοινό” και περιλαμβάνει εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και βίντεο της εικαστικού της χρονικής περιόδου 1981 – 2018.O Ιστορικός Τέχνης Γιάννης Μπόλης αναφέρει χαρακτηριστικά, “Η καινούργια δουλειά της Λυδίας Δαμπασίνα, Mors (Θάνατος), αποτελείται από ολοκληρωτικά μαύρους πίνακες που φέρουν στην επιφάνειά τους αντικείμενα (τα φτερά ενός παγωνιού, το βαλσαμωμένο κεφάλι ενός άγριου ζώου ή ένα κλουβί με κόκαλα) – συνθέσεις που λειτουργούν ως αναπάντεχες, μεταμοντέρνες «νεκρές φύσεις» και που ανοίγονται σε μια περιοχή αλληγοριών σχετικά με τη ζωή και τον θάνατο. Στην εγκατάσταση με τον σάκο του μποξ, το θέμα της κακοποίησης και της βίας ενάντια των γυναικών αναδύεται κυρίαρχο. Σε εικόνες από τις ενότητες Familystory (Οικογενειακή ιστορία) και Party’sover – Startsover, (Το γλέντι τελείωσε – Το γλέντι ξαναρχίζει, που αναφέρεται σε διαφορετικές εκδοχές και εκφάνσεις της κρίσης –οικονομικής, κοινωνικής, πολιτικής, πολιτισμικής, ιδεολογικής, ηθικής σε ελληνικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο) το κείμενο χρησιμοποιείται σε μια αδιάσπαστη, διαδραστική και αλληλοσυμπληρούμενη σχέση με τις σκηνοθετημένες αναλογικές φωτογραφίες μεγάλων διαστάσεων. Στις εγκαταστάσεις με τις ζυγαριές, αξιοποιώντας τα στοιχεία τους (σχήμα, μέγεθος, φθορές, υφή) και τοποθετώντας στους μονούς ή διπλούς δίσκους τους υλικά και αντικείμενα (άλλοτε ομοειδή και συνδεόμενα μεταξύ τους και άλλοτε ανομοιογενή ώστε η σχέση τους, σε πρώτη προσέγγιση, να είναι δύσκολα αναγνωρίσιμη), έρχεται να «ζυγίσει» τις προσωπικές εμπειρίες και τις αλήθειες της, τις μνήμες και τις καταβολές της, να εγείρει υπαρξιακά ερωτήματα, να παραπέμψει, με κριτικό και ανατρεπτικό τρόπο, σε κρίσιμα και επίκαιρα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Οι έννοιες του θανάτου, της φθοράς και της απώλειας, της διαχείρισης της μνήμης και της αναστολής της λήθης, διατρέχουν τις ενότητες με τις φωτογραφίες των πεταμένων στρωμάτων Mattressess hallneverdisappear(Τα στρώματα δεν θα εξαφανιστούν ποτέ) και εκείνες που καταγράφουν το σταδιακό άδειασμα ενός αστικού διαμερίσματος ύστερα από τον θάνατο της ιδιοκτήτριας του, Untitled (Χωρίς τίτλο), ενώ στην ενότητα φωτογραφιών με τα κλειστά παράθυρα, GlassedWindowsCastatTerribleReflection, ο τρόμος μιας εγκλωβισμένης ζωής ελλοχεύει πίσω από τις αντανακλάσεις των γυάλινων επιφανειών. Η σκηνή σκοτεινιάζει για να φωτιστεί, εν συνεχεία, με την βίντεο προβολή 33 πρωτότυπων slides με τίτλο LeLac (Η Λίμνη)–ένα απόλυτα βιωματικό και συγκινητικό έργο– που ορίζει έναν ύμνο στη ζωή και την ελευθερία, τη φύση, τον έρωτα και τη συμβίωση. Και ίσως, τελικά, είναι αυτές οι αξίες που «καταλύουν» τον θάνατο και οι τρόποι να απαλλαγούμε από τους «δυνάστες» μας”.
Η Λυδία Δαμπασίνα είναι εικαστικός καλλιτέχνης. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1951. To 1966, πηγαίνει στην Γαλλία όπου τελείωσε την δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών και Ψυχοπαθολογία στο Πανεπιστήμιο της Γκρενόμπλ (Γαλλία). Στην δουλειά της χρησιμοποιεί τις εγκαταστάσεις, τα objets trouves, τις σκηνοθετημένες φωτογραφίες, τα κείμενα, και το βίντεο. Τα τελευταία οκτώ χρόνια η δουλειά της επικεντρώνεται στην παγκόσμια οικονομική και ηθική κρίση και στις ανισότητες που αναπτύσσονται γεωμετρικά καθώς και στην ενδόμυχη αλληλογραφία της.Έχει εκθέσει στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (2018), στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα (2018), στην Galleria Muratcentovintidue Artecontemporanea, στο Μπάρι (2018),στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα (2017), στο Γενί Τζαμί (2016), στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Θεσσαλονίκη (2017), στο Μουσείο Manege, Αγία Πετρούπολη (2016), στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά στην Αθήνα (2012), στην 2η Μπιενάλε της Αθήνας, (2009), στην Nuit Blanche στην εκκλησία Saint Eustache στο Παρίσι, στο Φεστιβάλ Αθηνών, στα Hopitaux Universitaires στην Γενεύη, στην 1η Μπιενάλε της Θεσσαλονίκης, στην ΓκαλερίEleni Koroneou στην Αθήνα, (2007), (κλπ).

Εγκαίνια έκθεσης: Παρασκευή 18 Μαΐου 2018 στις 20:00
Διάρκεια έκθεσης: 18 Μαΐου – 16 Σεπτεμβρίου 2018
Παράταση έκθεσης: έως 3 Οκτωβρίου 2018
Επιμέλεια έκθεσης: Γιάννης Μπόλης, Βαλεντίνη Μαργαριτοπούλου
Πληροφορίες: [email protected] και 2410-672499
Ωράριο λειτουργίας:Δευτέρα κλειστά, Τρίτη έως Κυριακή 10:00 – 14:00 [&] 18:00 – 21:00