Μόνιμη Συλλογή Γ. Ι. Κατσίγρα

Η Συλλογή Γ. Ι. Κατσίγρα, δωρεά του γνωστού χειρουργού και συλλέκτη στην πόλη της Λάρισας, συγκαταλέγεται στις αξιολογότερες της χώρας και είναι μοναδική για τα δεδομένα της ελληνικής περιφέρειας. Περιλαμβάνει 781 έργα ζωγραφικής, χαρακτικά και σχέδια σπουδαίων Ελλήνων καλλιτεχνών από τα μέσα του 19ου ως τα μέσα του 20ου αιώνα. Τα χρονικά όρια της Συλλογής περιλαμβάνουν περίπου εκατόν εβδομήντα χρόνια ιστορία της νεοελληνικής τέχνης, αφού το αρχαιότερο έργο της συλλογής είναι "Η Αποκαθήλωση" του Νικολάου Καντούνη (1768-1834) και ένα από τα νεότερα "Η Κόκκινη λάμπα" (1972) του Σπύρου Βασιλείου.

Τα έργα τέχνης της Συλλογής καλύπτουν σχεδόν όλη την ιστορία της νεοελληνικής τέχνης με καλλιτέχνες από την Επτανησιακή Σχολή και τα Επτάνησα γενικότερα (Νικόλαος Καντούνης, Άγγελος Γιαλλινάς, Γεώργιος Άβλιχος, Βικέντιος Μποκατσιάμπης, Νικόλαος Ξυδιάς-Τυπάλδος), τη Σχολή του Μονάχου (Νικηφόρος Λύτρας, Γεώργιος Ιακωβίδης, Πολυχρόνης Λεμπέσης, Συμεών Σαββίδης, Θάλεια Φλωρά-Καραβία), καλλιτέχνες που κινούνται στις προεκτάσεις της Σχολής του Μονάχου (Ο. Φωκάς, Ν. Οθωναίος, Β. Χατζής, Ουμ. Αργυρός, Ε. Ιωαννίδης, Ε. Θωμόπουλος, Ν. Χειμώνας). Ο 20ος αιώνας εκπροσωπείται από δύο σημαντικά ονόματα, μέλη της «Ομάδας Τέχνη», τον Κωνσταντίνο Παρθένη και Κωνσταντίνο Μαλέα. Επίσης από καλλιτέχνες που ανήκαν στην πρωτοπορία (Νικόλαος Λύτρας, Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης, Μιχάλης Οικονόμου, Παύλος Μαθιόπουλος, Δημήτρης Γιολδάσης). Η «Γενιά του '30» καλύπτεται επίσης με ικανοποιητικό τρόπο (Γεώργιος Γουναρόπουλος, Γεράσιμος Στέρης, Δημήτρης Βιτσώρης, Αγήνωρ Αστεριάδης, Γιάννης Μηταράκης, Πολύκλειτος Ρέγκος, Νίκος Νικολάου, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας). Η Συλλογή συμπληρώνεται από καλλιτέχνες νεότερους (Γ. Μόραλης, Βάλιας Σεμερτζίδης, Γ. Σικελιώτης, Γιάννης Ψυχοπαίδης). Τέλος η Συλλογή περιλαμβάνει ένα αρκετά σημαντικό αριθμό χαρακτικών έργων (Γιάννης Κεφαλληνός, Άγγελος Θεοδωρόπουλος, Δ. Γαλάνης, Α. Τάσσος).

Το 1981 ο γιατρός, συλλέκτης Γ. Ι. Κατσίγρας χαρίζει στο Δήμο της Λάρισας την αξιολογότατη συλλογή του των έργων τέχνης. Μετά το θάνατό του η δωρεά στη Δημοτική Πινακοθήκη συμπληρώνεται με 57 επιπλέον έργα, 1170 βιβλία εικαστικού περιεχομένου, καθώς και με τα ανεκτίμητης αξίας έπιπλα του Ερρίκου Σλήμαν που αγόρασε ο συλλέκτης το 1955.

Από τα ελάχιστα σημαντικά δείγματα του ελληνικού υλικού πολιτισμού αποτελούν τα έπιπλα του γραφείου του Ερρίκου Σλήμαν τα οποία χρονολογούνται στα τέλη του 19ου αιώνα και ανήκουν σήμερα στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας μετά από δωρεά του ιατρού Γ. Ι. Κατσίγρα. Η ιστορία αυτών των επίπλων είναι συνδεδεμένη με δύο προσωπικότητες του 19ου αιώνα. Σχεδιάστηκαν το 1881 από τον αρχιτέκτονα Ερνέστο Τσίλλερ (Ernst Ziller) για τον Ερρίκο Σλήμαν (Heinrich Schliemann). Ο Γ. Ι. Κατσίγρας αγόρασε τα έπιπλα αυτά το 1955 από παλαιοπωλείο της Αθήνας και τα χρησιμοποίησε στο ιατρείο του έως το θάνατό του. Κληροδοτήθηκαν στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας το 1998.

Τα έπιπλα είναι κατασκευασμένα από ξύλο καρυδιάς. Η μορφή τους είναι χαρακτηριστική των προσπαθειών αναβίωσης της αρχαιότητας στα τέλη του 19ου αιώνα διεθνώς.

Το σύνολο των επίπλων του Σλήμαν που αγόρασε ο Γ. Ι. Κατσίγρας αποτελούνται από τα εξής κομμάτια:

  • Ένα γραφείο. Η έδρα του στηρίζεται σε δύο βάσεις που καταλήγουν στα άκρα τους σε γλυπτές μορφές φτερωτών κριολεόντων με πόδια λιονταριού. Η επιφάνεια μεταξύ των αντωπών κριολεόντων καταλαμβάνεται από το ανάγλυφο μοτίβο του ανθεμίου.
  • Ένα κάθισμα γραφείου με ερεισίνωτο και ερεισίχειρα. Ο ερεισίχειρας απολήγει σε κεφαλή κριού και στηρίζεται σε σφίγγα. Παρόμοιο σχέδιο παρατηρείται σε κάθισμα. Τα μπροστινά πόδια μιμούνται τα πόδια κατσίκας. Τα πίσω πόδια έχουν τη χαρακτηριστική καμπύλη των επίπλων της αρχαιότητας. Η έδρα του καθίσματος περιστρέφεται σε σταθερή βάση.
  • Δύο καθίσματα με ερεισίνωτο και ερεισίχειρα. Η κατάληξη του ερεισίχειρα εγκολπώνεται στο κοίλωμα που σχηματίζει τη ράχη μίας γλαύκας, καθώς αυτή ανοίγει τα φτερά της. Το κενό μεταξύ του ερεισίχειρα και της έδρας καλύπτεται με το μοτίβο του καυλού.
  • Τέσσερα καθίσματα τύπου «κλισμός».
  • Ένα βοηθητικό τραπέζι σε σχήμα ορθογώνιο παραλληλόγραμμο. Η τάβλα στηρίζεται σε πόδια λιονταριού.
  • Δύο βοηθητικά τραπέζια σε σχήμα «τριπόδιου». Και οι δύο τρίποδες έχουν ζωόμορφα πόδια, τα οποία στο άνω μέρος καταλήγουν σε ολόγλυφα κεφάλια σατύρων. Οι τρίποδες είναι παρόμοιοι, διαφέρουν μόνον στα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά της κεφαλής του Σειληνού.
  • Δύο βιβλιοθήκες από τις οποίες η μία, μεγαλύτερη σε έκταση, σχηματίζει γωνία. Εκεί όπου ο κορμός της βιβλιοθήκης συναντά τη βάση υπάρχουν ανάγλυφοι κριολέοντες, ανάλογοι με αυτούς που κοσμούν το γραφείο.
  • Δύο βάθρα, σε σχήμα δωρικής κολόνας, για την τοποθέτηση αγαλματιδίων.
  • Δύο κουρτινόξυλα.
  • Ένας καναπές, ο οποίος δεν υπάρχει σήμερα, διότι διαλύθηκε και κομμάτια του χρησιμοποιήθηκαν για άλλες κατασκευές.

Εγγραφείτε στα Newsletters μας

* υποχρεωτικό

Νέα - Ανακοινώσεις

18-05-2017 11:00

Εγκαινιάζεται σήμερα Πέμπτη 18 Μαΐου και ώρα 7 το απόγευμα, στο αίθριο της Πινακοθήκης, η έκθεση παιδικής-εφηβικής ζωγραφικής και κεραμικής του Ελεύθερου Εργαστηρίου Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας-Μουσείο Γ.Ι.Κατσίγρα.
Φέτος η καθιερωμένη ετήσια έκθεση των μικρών μαθητών του Εργαστηρίου φέρει τον τίτλο «Το ταξίδι των χρωμάτων».

Διαβάστε περισσότερα …

29-04-2017 11:00

Λόγω της αυξημένης ζήτησης του κοινού, παράταση παίρνει η «Η Συλλογή της Alpha Bank. Ελληνική τέχνη από το 1950 έως σήμερα», έως την Κυριακή 14 Μαΐου στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα. Ανοιχτή ξενάγηση στο κοινό θα πραγματοποιηθεί από την επιμελήτρια της έκθεσης κ. Ειρήνη Οράτη την Τετάρτη 10 Μαΐου στις 20:00.

Ψηφιακή Συλλογή Γ.Ι.Κατσίγρα

Δείτε τα έργα της συλλογής

presentation

Μετάβαση στο site της ψηφιακής συλλογής

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Ακολουθήστε μας στο Facebook

eqa iso