Το χαρακτικό έργο του Βασίλη Καζάκου είναι αποσπασματικά γνωστό στο ευρύ κοινό από τη μακρόχρονη εκθεσιακή πορεία του, ενώ ένα μεγάλο μέρος είναι γνωστό μόνο στο φιλότεχνο κοινό.Στην παρούσα έκθεση ο στόχος είναι να παρουσιαστούν αναδρομικά τα χαρακτικά του καλλιτέχνη, ώστε να αναδειχθούν τόσο οι πρωτοποριακές τεχνικές του, όσο και οι εικαστικές του προτάσεις.Ο Βασίλης Καζάκος, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της έγχρωμης ξυλογραφίας στην Ελλάδα, δεν αρκέστηκε στις εκφραστικές δυνατότητες της ξύλινης επιπεδόγλυφης επιφάνειας, αλλά προχώρησε και σε χαράξεις άλλων υλικών και σε εφευρέσεις νέων τεχνικών. Χάραξε πρώτος σε plexiglas και τύπωσε με τη μέθοδο της βαθυτυπίας με ξηρή χάραξη δηλαδή με «την τεχνική της eau-forte και όχι της pointe-seche και ( τύπωσε) με δύο περάσματα από το πιεστήριο, στο πρώτο ανάγλυφα (σαν ξυλογραφία) και στο δεύτερο βαθυτυπικά (σαν χαλκογραφία)». Συνδύασε την κλασική μέθοδο της ξυλογραφίας με τη βαθυτυπία, χρησιμοποιώντας δύο μήτρες ξύλινες για τις έγχρωμες επιφάνειες και μια μήτρα plexiglas για τα μαύρα. Δημιούργησε χαλκογραφίες που δίνουν την αίσθηση του vernis mou και της aquatinta, αλλά έχουν γίνει με bitum και emulsion στο repromaster. Φιλοτέχνησε ξυλογραφίες μεγάλων διαστάσεων τυπώνοντας σε τέσσερις διαφορετικές μήτρες, ενώ παράλληλα, επινόησε και ανέπτυξε μια πρωτόγνωρη μικτή τεχνική, βαθυτυπία σε ξύλο με κόλα και σμυρίγδι, για να αποδώσει καλύτερα τις ανάγλυφες επιφάνειες, συγγενική προς τις τεχνικές της mezzotinta και του collagraph.
Λάτρης της χαρακτικής τέχνης, αθεράπευτα μανιώδης δημιουργός τύπωνε ξανά και ξανά τις παλαιότερες μήτρες γιατί υποστήριζε ότι «το χρώμα και ο τρόπος του τυπώματος παίζουν τον κυρίαρχο ρόλο» και σημείωσε ακόμα «χρησιμοποιώ τα τρία βασικά χρώματα, αλλά φτιάχνω και «ντεγραντέ» και προσέχω τις «συμπτώσεις» των χρωμάτων, ώστε τα τρία βασικά χρώματα (κόκκινο, ώχρα και μπλε) μαζί με τα λευκά να πολλαπλασιάζονται. Ο στόχος μου είναι πάντα να αποδείξω ότι η χαρακτική είναι ζωγραφική».

Λουΐζα Καραπιδάκη
Ιστορικός τέχνης, μόνιμος συνεργάτης του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών.